Jdi na obsah Jdi na menu
 


JAK SE PŘIPRAVIT NA BĚCHOVICE aneb BĚŽECKA PORADNA LUBOŠE TESAČKA.

KDO JE KDO:

LUBOŠ TESÁČEK,nar.9.2.1957 ve Slavkově u Brna.

Výrazná běžecká osobnost s celou řadou úspěchů v domácích a mezinárodních soutěžích,např.:

-halový mistr Evropy na 3000 metrů 1984

-3 roky po sobě držitel nejlepšího světového času v hale na 3000 metrů

-držitel českého rekordu na 3000 metrů v hale časem 7:48,8/platí dosud/

-držitel 18 individuálních mistrovských titulů v běžeckých disciplínách na dráze,v hale a na

silnici

-podíl na zisku 11 mistrovských titulech Dukly v soutěžích družstev

-cení si výsledků na silničním běhu Marseille-Cassis, kde se třikrát umístil do 4.místa v silné mezinárodní konkurenci za účasti 20 tis.běžců!! a celé řady úspěchů v zahraničních silničních bězích

-osobní rekordy 1500 metrů 3:42,3

3000 metrů 7:48,8 hala

5000 metrů 13:25,72

10 000 metrů 28:09,4

půlmaraton 1:02,58

maraton 2:13,48,8

Ptá se za Vás: Dr. Ladislav Kárský

Odpovídá Luboš Tesáček:

Vaše jméno je spojeno s úspěšným obdobím našich běžeckých disciplín.Co považujete za Vaše největší úspěchy?

Kromě výše uvedených je to pět vítězství na Běchovicích, což se ještě nikomu nepodařilo.Běžel jsem celkem 8x, při svém prvním startu ve 20 letech/1977/ jsem skončil na 7.místě, byl jsem ještě 2x druhý.Běchovice jsem běhal rád, byly velmi populární a pro nás běžce platilo''Běchovice pro běžce jako Wimbledon pro tenisty''. Mrzí mě dosud,že tenkrát nebyla možnost změřit síly se silnou zahraniční konkurencí, jako např.při běhu Rudého práva.

V současné době naše běhy stagnují,lépe řečeno,výsledky našich běžců se propadly do evropského podprůměru.V čem vidíte hlavní důvody?

Převládá názor, že kdo netrénuje v Americe nebo na Kanárech nezaběhne,aby bylo jasno, mluvím o dlouhých bězích.Problém výkonnosti je jinde. My jsme jezdili do Tater, běhali v nejtvrdších sněhových podmínkách,ze Štrbského Plesa jsme sjížděli na závody i v halové sezoně bez jediného speciálního tréninku v tretrách.Vzpomínám si,že v době mé vrcholné formy jsem sjel dolů,běžel v Ostravě na MČR v hale o víkendu slušných 7:52 a ve středu v Praze ve Stromovce čs.rekord 7:48,8 na trojku.Teď v Tatrách mnoho českých běžců při dlouhodobějších pobytech neuvidíte.Bolí mě to, když vidím naše závody na dlouhé tratě

a lituji, že mi není o 20 let méně.Mladí mají mnoho zájmů, atletika je sport plný odříkání

a kdo chce něco dokázat, musí si běhání zvolit za svůj životní styl.

Měl jste nějaký běžecký vzor a když ano,proč?

Určitě jím byl David Moorcroft, Brit, který držel světový rekord na 5000 metrů, byl to stejný typ jako já, uměl tempo, neohlížel se, měl i dobrý závěr, byla v něm pravá závodnická drzost.

Běžecká poradna Luboše Tesáčka.

Co poradíte adeptům,běžeckým začátečníkům,pro start na Běchovicích?

Důležitá je dlouhodobost,pravidelná všestranná tělesná činnost, nejen běžecká, např.plavání, běžky. Samotné zaměření na Běchovice vidím tak tři měsíce před startem zpravidelnit běžeckou aktivitu tak 2-3x týdně. Zpočátku vůbec neměřit kilometry, běhat na minuty, prokládat chůzí, sledovat svůj pocit a mít z běhání radost. Postupně přidávat od 15-20 minut do 30 minut lehkého běhu,nejlépe v lese, v parku.2.měsíc přidávat minuty až do 40 minut souvislého běhu,nejlépe po rovině, rozhodně neměřit kilometry, hrát si s během 3-4x týdně. Třetí měsíc prodloužit dobu běhu do cca 45 minut souvisle, alespoň 2x týdně, celkem týdně až 5x.Vhodné je běhání ve zvlněném terénu, střídat kopec s rovinou. Pokud přijde únava, vysadit a volit doplňky, přitom nezapomínat na protahování. To platí už od začátku přípravy, zaměřit se na všechny svalové partie.Po skončení dlouhého běhu si občas přidat krátké 60-100 metrové rovinky s meziklusem do počtu 8-15. Neběhat po silnici ve smogu,zvykat si na silnici,ale tam kde je minimální provoz.Trénujte stále přiměřeně k pocitu, únavě vlivem zaměstnání apod.

A vůbec,doporučujete pro příchozí startovat na tak náročné desetikilometrové trati?

Určitě ano, ale je to závod pro připravené, jak jsem uvedl.Tak jako pro trénink platí i pro závod samotný řídit se svým pocitem, zvolit své individuální tempo, závodit především sám se sebou. Pro pravidelně běhající nevidím problém. Dobré je proběhnout si v posledním měsíci přípravy 1-2 závody.

Asi se shodneme,odpovídající trénink je to nejdůležitější,nicméně strava,pitný režim považujete za důležitý v přípravě běžců pro zdraví?

Přesně tak, běhání pro zdraví se nesmí změnit na běhání o zdraví .Pitný režim považuji za jedno z nejdůležitějších, na co musí dbát i běžec začátečník a to s ohledem na naběhané dávky, venkovní teplotu. Důležitý je přísun tekutin během celého dne.Co se týká různých iontových nápojů, tak já jsem znal např.Isostar pouze z reklamy, pil jsem pivo desítku, to nám doporučovali v rozumné míře i lékaři.Musím říci, že mi chutná dosud. Ale nic proti iontovým nápojům, na trhu je velký výběr, nebudu nikomu dělat reklamu. Pro běžce není vhodné konzumovat příliš bílkovinné stravy, vhodná jsou lehčí jídla, jako rýže ,těstoviny apod. Před závodem jsem měl daný stravovací rituál - ráno káva, abych se vyčistil a hodinu před závodem další.K jídlu lehké cukry, např.bábovku. S tou kávou Vám neradím, je to individuální, mně to sedělo.

Jak jste vylaďoval před závodem?

Běchovice bývají v neděli, takže v pátek ráno jsem běžel 8 km lehký klus, odpoledne rovinky s meziklusem.V sobotu ráno volno, odpoledne rozcvičení - obvykle 5x1 min.svižný běh s intervalem 3 min.do tempa závodu.

Běchovic se účastní také celá řada aktivních sportovců z jiných odvětví /veslaři,kanoisté, lyžaři aj./.Co jim poradíte k přípravě?

Záleží na jejich sezoně. Jsou funkčně i svalově připraveni, u nich jde o to se vyběhat.Podle možností poslední 2-3 týdny před závodem klusat, což přispěje i k udržení kondice.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Atletika

(Dan Rybisar, 20. 2. 2006 14:33)

Dobrý den,behám asi ,1,5roků závodně delší bude mi 20 a s atletikou jsem zacal,protoze se mi líbí prostredí lidí kolem závodů.Stále zatím hraji na dost vysoké úrovni zavodně tenis a ta zavodní atmosfera,ta se neda srovnat.Je nesmírně krasný pocit kdyz při mém prvním závodě na Nasavrkach na 15km trati lidé tak povzbuzují.Jako můj první závod jsem tohle absoloval za 58min.a bylo to hlavne kvůli tem lidem,stojící a fandícím na trati.Nyní uz netrenuji sam,delam atletiku spolecne se svým bratrem,který vcera skoncil ve finale dorostenců na 4.místě.na MCR.Oba dva ted patrime do běžecké skupiny Miroslava wASTLA.Musím Vam dat za pravdu,ze clovek se nejvice zlepsuje,kdyz ho ten sport baví.
S pozdravem Rybisar

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA